.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پيام مقام معظم رهبری به مناسبت كنگره عظيم حج

رهبر انقلاب به مناسبت كنگره عظيم حج پيامي صادر كردند.

متن كامل پيام رهبر انقلاب به مناسبت كنگره عظيم حج به اين شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

سرزمين وحي، بار ديگر انبوه مؤمنان را در ضيافت سالانه‌ خود گرد آورده است. جان‌هاي مشتاق از سراسر جهان اكنون در زادگاه اسلام و قرآن، به مناسكي سرگرمند كه تدبر در ‌آن، نمايي از درس جاودانه اسلام و قرآن به بشريت را نشان مي‌دهد و خود، گام‌هاي نمادين براي پياده كردن و به كار بستن آن است.

هدف از اين درس بزرگ، رستگاري و سرافرازي ابدي انسان، و راه آن تربيت انسان صالح و تشكيل جامعه صالح است، انساني كه در دل و در عمل، خداي يگانه را بپرستد و خويشتن را از شرك و آلودگي‌هاي اخلاقي و هوس‌هاي انحرافي پاك كند؛ و جامعه‌‌اي كه در ساخت آن، عدالت و آزادگي و ايمان و نشاط و همه‌ نشانه‌هاي زندگي و پيشرفت به كار رود.

در فريضه‌ حج، عناصر اصلي براي اين تربيت فردي و اجتماعي گنجانيده شده است. از لحظه احرام و بيرون آمدن از تشخصات فردي و ترك بسياري از لذت‌ها و خواهش‌هاي نفساني، تا طواف بر گرد نماد توحيد، و نماز در جايگاه ابراهيم بت‌شكن و فداكار و از حركت شتابان ميان دو كوه، تا آرام گرفتن در عرصه‌ عرفات در ميان خيل عظيم موحدان از هر رنگ و نژاد، و تا گذراندن شبي با ذكر و نياز در مشعرالحرام و انس جداگانه هر دل با خدا در عين حضور در ميان آن جمع متراكم، و سپس حضور در مني و سنگباران نمادهاي شيطاني، و آنگاه تجسم پر معناي قرباني كردن، و اطعام مستمندان و رهگذران، همه و همه آموزش و تمرين و يادآوري است.

در اين مجموعه‌ كامل، از سويي اخلاص و صفا و دل بريدن از سرگرمي‌هاي مادي و از سويي سعي و تلاش و پايداري؛ از سويي انس و خلوت با خدا و از سويي وحدت و يكدلي و همرنگي با خلق؛ از سويي پرداختن به آراستگي دل و جان و از سويي دل سپردن به انسجام پيكره عظيم امت مسلمان؛ از سويي خشوع در پيشگاه حق و از سويي صلابت در برابر باطل؛ و خلاصه از سويي پر كشيدن در هواي آخرت و از سويي عزم راسخ براي آراستن دنيا، در هم تنيده و يكپارچه آموزش داده و تمرين مي‌شود: « وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الآْخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ ».

و بدين‌گونه است كه كعبه‌ شريف و مناسك حج، مايه قوام و قيام جوامع بشري و انباشته از سود و بهره براي انسان‌هاست: «جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرامَ قِياماً لِلنَّاس‏» و «ليَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ وَ يَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُوماتٍ‏»

مسلمانان از هر كشور و هر نژاد، امروز بيش از هميشه بايد اين فريضه‌ بزرگ را قدر بدانند و از آن بهره‌ گيرند؛ زيرا افق در پيش چشم امت اسلامي امروز از هميشه روشنتر و اميد براي رسيدن به هدف‌هايي كه اسلام براي فرد و جامعه‌ مسلمان ترسيم كرده، از هميشه بيشتر است. اگر امت اسلامي در دو قرن گذشته دچار فروپاشي و هزيمت در برابر تمدن مادي غرب و مكتب‌هاي الحادي از هر دو نوع چپ و راست آن بود، اكنون در قرن پانزدهم هجري اين مكاتب سياسي و اقتصادي غربند كه پاي در گِل و دچار ضعف و فروپاشي و هزيمتند و اسلام با بيداري مسلمانان و بازيافت هويّت خويش و با مطرح شدن انديشه‌ توحيدي و منطق عدالت و معنويّت، دور تازهي از شكوفايي و عزت خويش را آغاز كرده است.

كساني كه در گذشته‌اي نه چندان دور آيه يأس مي‌خواندند و نه تنها اسلام و مسلمين بلكه اساس معنويت و دينداري را در برابر هجوم تمدن غرب، از دست‌ رفته مي‌پنداشتند، امروز سر بر افراشتن اسلام و تجديد حيات قرآن و اسلام، و متقابلاً ضعف و زوال تدريجي آن مهاجمان را به چشم مي‌بينند. و با زبان و دل تصديق مي‌كنند.

من با اطمينان كامل مي‌گويم: اين هنوز آغاز كار است، و تحقق كامل وعده الهي يعني پيروزي حق بر باطل و بازسازي امت قرآن و تمدن نوين اسلامي در راه است: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الأَْرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضي‏ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ»

نشانه اين وعده‌ تخلف‌ناپذير در اولين و مهمترين مرحله، پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و بناي بلندآوازه نظام اسلامي بود كه ايران را به پايگاه مستحكمي براي انديشه حاكميت و تمدن اسلامي تبديل كرد. سر بر آوردن اين پديده معجز‌ه‌آ‌سا، درست در اوج هياهوي ماديگري و اسلام‌ستيزيِ چپ و راست فكري و سياسي، و آنگاه مقاومت و استحكام آن در برابر ضربات سياسي و نظامي و اقتصادي و تبليغاتي كه از همه سو نواخته مي‌شد، در دنياي اسلام اميدي تازه برانگيخت و شوري در دل‌ها پديد آورد. هر چه زمان گذشته، اين استحكام ـ به حول و قوه‌ الهي ـ بيشتر و آن اميد ريشه‌دارتر شده است. در طول سه دهه‌اي كه بر اين ماجرا مي‌گذرد، خاورميانه و كشورهاي مسلمان آسيا و آفريقا، صحنه‌ اين هماوردي پيروزمندانه است. فلسطين و انتفاضه‌ اسلامي و قيام دولت فلسطيني و مسلمان، لبنان و پيروزي تاريخي حزب‌الله و مقاومت اسلامي بر رژيم مستكبر و خونخوار صهيونيست؛ عراق و تشكيل دولت مسلمان و مردمي بر ويرانه‌هاي رژيم ملحد و ديكتاتور صدام؛ افغانستان و هزيمت خفت‌بار اشغالگران كمونيست و رژيم دست‌نشانده آن؛ شكست و ناكامي همه‌ طرح‌هاي استكباري آمريكا براي سيطره بر خاورميانه؛ گرفتاري و آشفتگي علاج‌ناپذير در درون رژيم غاصب صهيونيست؛ فراگير شدن موج اسلام‌خواهي در بيشتر يا همه كشورهاي منطقه و به ويژه در ميان جوانان و روشنفكران؛ پيشرفت شگفت‌آور علمي و فناوري در ايران اسلامي به رغم تحريم و محاصره‌ اقتصادي؛ شكست جنگ‌افروزان در آمريكا در عرصه‌ سياسي و اقتصادي؛ احساس هويت و تشخص در اقليت‌هاي مسلمان در بيشتر كشورهاي غربي؛ همه و همه نشانه‌هاي آشكار پيروزي و پيشروي اسلام در هماوردي با دشمنان در اين قرن يعني قرن پانزدهم هجري است.

برادران و خواهران! اين پيروزي‌ها يكسره محصول جهاد و اخلاص است. آنگاه كه صداي خدا از حلقوم بندگان خدا به گوش رسيد؛ آنگاه كه همت و نيروي مجاهدان راه حق به ميدان آمد؛ و آنگاه كه مسلمان به عهد و قرار خود با خدا عمل كرد، خداي عليّ قدير نيز وعده‌ خود را محقق ساخت و مسير تاريخ عوض شد:« أَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُم‏» «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ » «ً وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيز» «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الأَْشْهادُ»

اين هنوز آغاز راه است. ملت‌هاي مسلمان هنوز گردنه‌هاي دشواري بر سر راه دارند. عبور از اين گردنه‌ها نيز جز با ايمان و اخلاص، جز با اميد و جهاد، جز با بصيرت و صبر، ميّسر نخواهد گشت. با يأس و منفي‌بافي، با بي‌تفاوتي و بي‌همتي، با بي‌صبري و شتابزدگي، با بدگماني به صدق وعده الهي، اين راه طي نخواهد شد.

دشمن زخم‌ خورده همه‌ توان خود را به ميدان آورده و خواهد آورد. بايد هشيار و خردمند و شجاع و فرصت‌شناس بود؛ در اين صورت همه‌ تلاش دشمن ناكام خواهد ماند. در اين سي ‌سال هم دشمن، يعني عمدتاً آمريكا و صهيونيسم با همه تواني كه مي‌توانستند به كار برند در ميدان بودند، ولي ناكام ماندند. آينده هم نيز چنين خواهد بود. ان‌شاالله

شدت عمل دشمن غالباً نشانه ضعف و بي‌تدبيري اوست. به صحنه‌ فلسطين و به ويژه غزه بنگريد. حركات بي‌رحمانه و دژخيمانه دشمن در غزه كه نظير آن در تاريخ ظلم‌هاي بشري كمتر ديده شده است، نشانه‌ ضعف او در فايق آمدن بر اراده مستحكم آن مردان و زنان و جوانان و كودكاني است كه با دست خالي،‌ در برابر رژيم غاصب و پشتيبانش يعني ابرقدرت آمريكا ايستاده و خواسته‌ آن‌ها را كه رويگرداني از دولت حماس است زير پاي خود افكنده‌اند. درود خدا بر آن ملت مقاوم و بزرگ. مردم غزه و حكومت حماس اين آيات جاودانه‌ قرآن را معني كردند:

وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الأَْمْوالِ وَ الأَْنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ *الَّذِينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ *أُولئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ» و «لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ مِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذيً كَثِيراً وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الأُْمُورِ».

پيروز نهايي در اين كارزار حق و باطل، جز حق نيست و اين ملت مظلوم و صبور فلسطين است كه سرانجام بر دشمن پيروز خواهد شد «وَ كانَ اللَّهُ قَوِيًّا عَزِيزاً » همين امروز هم علاوه ‌بر ناكامي در شكستن مقاومت فلسطينيان، در عرصه سياسي با دروغ درآمدن داعيه‌هاي آزادي‌طلبي و دمكراسي‌خواهي و شعار حقوق ‌بشر، شكست سختي بر آبروي رژيم آمريكا و بيشتر رژيم‌هاي اروپايي وارد آمده است كه به اين زودي قابل جبران نخواهد بود. رژيم بي‌آبروي صهيونيستي از هميشه روسياه‌تر و برخي رژيم‌هاي عربي نيز در اين امتحان عجيب، بازنده‌ تتمه آبروي نداشته‌ خودند. وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ.

والسلام علي عبادالله الصالحين

سيّدعلي حسيني خامنه‌اي

4 ذي‌حجةالحرام 1429

13 آذر 1387


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.064 seconds.